Centerparcs stopt met gebruik van de naam JACUZZI

Laatst bijgewerkt: 2 september 2021

Een opmerkelijk bericht. Wat is hier aan de hand? De Amerikaanse Jacuzzi-groep heeft besloten om actie te ondernemen tegen grote zwembad- en wellnessuitbaters. Onder meer de recreatieparken van Center Parcs zijn aangeschreven en gesommeerd om te stoppen met het gebruik van de naam JACUZZI.

De reden voor de juridische stappen is dat JACUZZI een geregistreerd merk is. Op deze manier probeert de Jacuzzi-groep haar merkrecht te verdedigen en te voorkomen dat JACUZZI verwordt tot een soortnaam, waardoor de exclusiviteit verloren gaat.

Het risico bij bepaalde merknamen, denk aan Luxaflex, Walkman en Spa is dat deze merken in het dagelijks taalgebruik als soortnaam worden gebruikt. Hoe vaak komt het niet voor dat iemand een Spa rood bestelt om vervolgens een drankje met bubbels van een ander merk geserveerd te krijgen. Feitelijk is dit merkinbreuk. Als de eigenaar van het merk niet optreedt tegen het gebruik als soortnaam en dit van kwaad tot erger wordt, dan bestaat het gevaar dat de merknaam daadwerkelijk een soortnaam wordt, die niet langer beschermd is.

Dit risico is niet denkbeeldig. Op Wikipedia is een lijst te vinden van merken die door de consument als soortnaam worden gezien. Saillant detail is overigens dat op deze lijst ook JACUZZI voorkomt.

Terug naar de praktijk. Center Parcs gebruikt het merk JACUZZI, maar de bubbelbaden in de parken zijn niet van de Jacuzzi-groep afkomstig en dus mag het merk niet gebruikt worden.  Center Parcs heeft inmiddels besloten om de strijd niet aan te gaan en het gebruik van de naam JACUZZI te stoppen.

De Jacuzzi-groep kan daarmee laten zien dat actief wordt opgetreden tegen het oneigenlijke gebruik van het merk en stelt daarmee het merk (voorlopig) veilig. Belangrijke boodschap voor merkhouders: pas goed op je merk en zorg ervoor dat het niet als soortnaam wordt gebruikt!