Mogelijk toch geen merkbescherming voor de rode schoenzolen van LOUBOUTIN
Laatst bijgewerkt: 18 juli 2017
Christian Louboutin, bekend geworden door de tv serie Sex and The City, heeft pumps met rode zolen op de markt gebracht en de rode zolen in diverse landen als merk geregistreerd. Een creatieve oplossing om merkenrechtelijke bescherming te kunnen claimen. De gedachte is dat het publiek de hooggehakte schoenen van Louboutin herkent aan de kleur van de schoenzool en dat deze een herkenningsteken vormen, waardoor de rode zolen als merk gezien worden.
De Waalwijkse schoenenketen VanHaren heeft pumps met rode zolen in de handel gebracht voor een fractie van de prijs van de Louboutin schoenen. Dit heeft ertoe geleid dat Louboutin VanHaren voor de rechter heeft gedaagd wegens inbreuk op zijn merkrecht. De rechtbank in Den Haag stelde Louboutin in eerste instantie in het gelijk en VanHaren werd gesommeerd om te stoppen met de verkoop van damesschoenen met rode zolen. Het ging daarbij vooral om de zwarte en blauwe exemplaren.
VanHaren heeft het er niet bij zitten en de uitspraak van de rechtbank in Den Haag voorgelegd aan het Europese Hof. Uitspraken van het Hof worden voorafgegaan door een advies van de advocaat-generaal, dat bijna altijd wordt gevolgd. De advocaat-generaal is van mening dat geen merkbescherming kan worden verleend aan een kleur als concurrenten daardoor worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter aan te bieden.
De uitspraak van het Hof volgt binnen enkele maanden, maar de verwachting is dat Louboutin niet langer het alleenrecht op de rode zool heeft en dat de weg vrij zal zijn voor betaalbare en draagbare damesschoenen met rode zolen.