Interview met Gianni Esposito van Matchu
Dat mag je wel zeggen. Dit is Koen Verweij. De schaatser die tien jaar geleden Olympisch zilver won op de 1500 meter, goud op de ploegenachtervolging en ook nog eens allround wereldkampioen werd. Alsof dat nog niet genoeg is, is hij sinds vorig jaar ook het gezicht van Matchu. Het oer-Hollandse sportmerk dat vanuit Enschede in rap tempo de wereld aan het veroveren is.
´Dat we Koen hebben weten te strikken, is echt wel weer een ´next step´ in onze successtory´, glimt Gianni Esposito met on-Hollandse trots. ´Soms vergeet ik zelf nog wel eens dat ik negen jaar geleden in mijn eentje bestellingen stond in te pakken terwijl ik met de telefoon tussen mijn schouder geklemd Matchu´s klantenservice speelde. Sindsdien is het hard gegaan. En zijn onze producten niet alleen in de webshop van Decathlon te vinden. Zeker 30% verkopen we via onze eigen webshop. Zo vinden iedere week honderden yogamatjes, gewichten en supplementen safe en snel hun weg naar steeds meer Matchu-fans.´
´Vanaf het moment dat ik hier binnenkwam naar de 20 kerstpakketten die we afgelopen jaar op kantoor uitdeelden, hebben we dan ook niet stilgezeten´, vertelt het sportieve opperhoofd. ´Toegegeven. Het merk, toen nog geschreven als ´Match-U´, bestond al. Maar niemands focus lag erop. Twee keer per jaar kwam er een kleine bestelling van een dealer uit Finland. Maar daar bleef het wel zo´n beetje bij.´
´Dat veranderde natuurlijk toen ik er mijn schouders onder mocht gaan zetten. En we alles hebben omgegooid. Niet alleen het assortiment is toen enorm uitgebreid. We zijn ons ook op de consumentenmarkt gaan concentreren in plaats van op de business to business bestellingen die we tot dan toe kregen. Toen we de naam veranderden in Matchu zei mijn compagnon: dit heeft de potentie om heel gaaf te worden. We moeten dit vastleggen. En zo geschiedde.´
´Onze eerste merkregistratie dateert van 2015´, blikt Gianni terug. ´En er alleen voor de Benelux. Toen we daarna in een stroomversnelling kwamen doordat we bij Decathlon Europa mochten aanhaken, werd het serieus. En belde ik Bakker&Verkuijl. Adri, ik heb een luxeprobleem. We gaan keihard maar het moet wel goed gaan. Dus doe maar wat nodig is om te zorgen dat niemand er met ons merk en onze business vandoor kan.´
´In de coronatijd hebben we nog wel wat last gehad van cowboys die onze producten via bol.com of Amazon wilden gaan verkopen. Er werd toen natuurlijk heel veel online besteld en daar wilden zij een graantje van meepikken. Als zij zagen dat ons springtouw bijvoorbeeld heel populair was, dan gingen zij dat ook verkopen. Doordat we onze registraties allemaal goed op orde hadden, konden we daar gelukkig snel een stokje voor steken.´
´In 2022 kwam een einde aan die Wild West tijd. En kon ik mijn tijd gelukkig weer aan andere dingen besteden. Zoals de zoektocht naar een goed gezicht voor Matchu. Dat het Koen is geworden, is echt een win-win situatie. Hij was klaar met schaatsen, wilde zijn bovenlichaam gaan trainen en zich verbinden met een sportmerk. En wij waren in voor een stoere, succesvolle sporter met een rauw randje. Iemand die nergens voor terugschrikt en niet vies is van een experiment. Onze match is er dan ook een uit duizenden. En levert de meest hilarische filmpjes en situaties op. Als Matchu iets vraagt, you obey is het motto. Van een tattoo tot een yogaklasje in het vondelpark. Niks is Koen te gek.´
‘Een shoot op Ibiza, een gezichtstattoo, busreclames en heel veel social campains. Het is hier nooit saai. Ook voor Koen niet. Hij is echt overal voor in. Maar voor ons is het vooral belangrijk dat hij het zelf ook tof vindt en er graag en trots over vertelt. Niet alleen met Koen gaan we trouwens ´all the way´. Dat 100% zit in ons DNA gebakken. Zo vind je op Matchu.nl ook heel, heel veel ´serieuze´ informatie. Recepten, oefeningen, you name it. Zo zijn we uitgegroeid tot een autoriteit op sportgebied over de volle breedte.´
‘Klaar? Hahaha, dat dacht je maar!, lacht Matchu´s ambitieuze directeur. Het kan zomaar zijn dat we de komende jaren naar het buitenland gaan. En een kantoor openen in Polen bijvoorbeeld, of Scandinavië. Dat drukt de verzendkosten voor de enorme doelgroep die we daar hebben en zou weer een mooie, volgende stap in ons groeiscenario betekenen. Met de merkregistratie zit het dan nog wel goed als we in Europa blijven. Maar stel dat we ooit naar de US gaan, dan komen we weer terug bij B&V. Bij Matchu is de sky altijd the limit geweest, dus waarom niet?´