Interview met Sabine te Braake en Mart Evers
Moonback
Een platform waar je een hotel kunt boeken zonder stress. Op basis van eerlijke zoekresultaten. Zonder verborgen kosten. Maar vooral zonder verplicht de dikke portemonnees van Booking.com en consorten te spekken. Dat was in 2020 het uitgangspunt van de zeven oprichters van het boekingsplatform dat inmiddels Moonback heet.
Wie twee jaar later op de site kijkt, ziet dat het niet bij een wild idee gebleven is. Maar landt op een fijne, overzichtelijke en kleurrijke omgeving. Waar je op je gemak het ideale hotel zoekt voor je stedentrip. Verschoond van kleine lettertjes. Of aansporing dat je snel moet zijn omdat je anders achter het net vist. Sabine te Braake, Co-founder Chief Communications Officer: ’Druk uitoefenen en gedoe? Daar zijn we inderdaad niet van. Wij spelen open kaart. En betrekken de reiziger, hotelier en als het even kan citymarketeers bij ons boekingsproces. Zo werken we samen aan een eerlijkere, socialere platform economie.’
Klein met grote ambities
‘We zijn nu nog klein’, aldus Sabine. ‘Maar onze ambitie mag er zijn. De komende jaren willen we opschalen naar steden in heel West-Europa. We hebben een top-20 lijst die het bezoeken waard is. Maar ook dan willen we blijven wie we zijn. De sociale partij onder de boekingssites. Toegankelijk, transparant, betrokken. Het platform waar je gewoon antwoord van krijgt als je een mailtje stuurt. Van, voor en met echte mensen’.
Beterboeken
‘Toen we startten was onze werknaam Beterboeken’, vertelt Chief Marketing Officer en eveneens medeoprichter Mart Evers verder. ‘Superduidelijk natuurlijk. Maar niet internationaal genoeg naar onze smaak. Maar omdat we wel op onze klompen aanvoelden dat we met ‘Betterbooking’ om problemen zouden vragen, zijn we op zoek gegaan naar een naam die ruimte liet voor ons nieuwe verhaal en geen associaties had. Die -net als wij – eerlijk, vriendelijk en een tikje rebels is. En als het even kon ook nog onze liefde voor reizigers, hotels en steden zou uitstralen. Het werd Moonback. Een naam met de potentie om een echt merk te worden.’
De kans van scratch
‘Dat merkbouwen pakken we serieus aan’, benadrukt de CMO. ‘ We zijn dan wel een startup, maar geen amateur. In alles willen we professionaliteit uitstralen. Die kans heb je als je helemaal van scratch begint. En die grijpen we met beide handen aan. Net als de adviezen die we van Bakker&Verkuijl kregen tijdens het naamontwikkelingstraject. De duidelijke uitleg, heldere argumenten. Als geen ander verstond Astrid de kunst om alle zeven co-founders mee te nemen in te maken keuzes en zo tot een gezamenlijk gedragen naam te komen.’
Support stimuleert
‘Het mooie is dat de effort die we in ons merk stoppen ook gezien, begrepen en opgepakt wordt. Door crowdfunders die onze missie steunen, de organisaties die onze nomineren voor allerhande prijzen. En last but not least door de hoteliers en reizigers die met ons de eerlijke route naar stedentrips met positieve impact kiezen. Nou. Daar doen we het wel voor hoor!’