Door onderzoek te verrichten weet je of er oudere conflicterende rechten bestaan en je mogelijk bezwaren kunt verwachten tegen het gebruik van jouw merk. Hierdoor voorkom je vervelende situaties, waarbij je bijvoorbeeld investeringen hebt gedaan in het nieuwe merk en later blijkt dat je moet stoppen met het gebruik, omdat een derde over oudere rechten blijkt te beschikken. Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk, variërend van een onderzoek naar identieke merken tot een volledig uitgebreid onderzoek naar overeenstemmende merken.
Een kwalitatief merkonderzoek bestaat uit verschillende fases.
1. Wij voeren een screening uit op identiek merken waarbij we verder kijken dan onze neus lang is. We kijken bijvoorbeeld of het merk uberhaupt beschikbaar is om te registreren.
2. Wij geven advies over de mogelijkheden na de eerste fase.
3. We voeren een volledige merkonderzoek uit. Daarbij kijken we naar de volgende drie aspecten. Auditief: lijken de merken op elkaar hebben ze vergelijkbare klank. Visueel: lijken de merknamen op elkaar? Conceptueel: taalkundige betekenis. Overeenstemmende merken komen in deze fase naar voren.
Een eerste merkscan naar identieke merken is altijd gratis. Na de eerst merkscan ontvang je onze bevindingen en uiteenzetting van de verschillende opties. Dit op praktische wijze in begrijpelijke taal.
Dit is een onderzoek naar merken die identiek zijn aan het onderzochte merk. Het is bedoeld om een eerste indruk te krijgen.
Dit is een onderzoek naar merken die zodanig op jouw merk lijken dat zij een mogelijk bezwaar kunnen vormen. Hierbij wordt ook onderzoek gedaan naar niet-identieke merken.
Ja, dit is mogelijk. Echter, je loopt het risico dat een derde in een later stadium bezwaar maakt tegen jouw aanvraag omdat jouw merk teveel lijkt op zijn merk. Dit kan heel vervelend zijn.
Ja, ook beeldmerkonderzoek is mogelijk. In dat geval wordt gekeken naar overeenstemmende beeldelementen.
Ja, dit is mogelijk. In principe kunnen wij voor alle landen onderzoek verrichten.