Het verrichten van onderzoek is van cruciaal belang voordat je een merk gaat gebruiken en/of registreren.

Door onderzoek te verrichten weet je of er oudere conflicterende rechten bestaan en je mogelijk bezwaren kunt verwachten tegen het gebruik van jouw merk. Hierdoor voorkom je vervelende situaties, waarbij je bijvoorbeeld investeringen hebt gedaan in het nieuwe merk en later blijkt dat je moet stoppen met het gebruik, omdat een derde over oudere rechten blijkt te beschikken. Er zijn verschillende onderzoeken mogelijk, variërend van een onderzoek naar identieke merken tot een volledig uitgebreid onderzoek naar overeenstemmende merken.

Een kwalitatief merkonderzoek bestaat uit verschillende fases.

1. Wij voeren een screening uit op identiek merken waarbij we verder kijken dan onze neus lang is. We kijken bijvoorbeeld of het merk uberhaupt beschikbaar is om te registreren.

2. Wij geven advies over de mogelijkheden na de eerste fase.

3. We voeren een volledige merkonderzoek uit. Daarbij kijken we naar de volgende drie aspecten. Auditief: lijken de merken op elkaar hebben ze vergelijkbare klank. Visueel: lijken de merknamen op elkaar? Conceptueel: taalkundige betekenis. Overeenstemmende merken komen in deze fase naar voren.

Een eerste merkscan naar identieke merken is altijd gratis. Na de eerst merkscan ontvang je onze bevindingen en uiteenzetting van de verschillende opties. Dit op praktische wijze in begrijpelijke taal.

Veelgestelde vragen

Dit is een onderzoek naar merken die identiek zijn aan het onderzochte merk. Het is bedoeld om een eerste indruk te krijgen.

Dit is een onderzoek naar merken die zodanig op jouw merk lijken dat zij een mogelijk bezwaar kunnen vormen. Hierbij wordt ook onderzoek gedaan naar niet-identieke merken.

Ja, dit is mogelijk. Echter, je loopt het risico dat een derde in een later stadium bezwaar maakt tegen jouw aanvraag omdat jouw merk teveel lijkt op zijn merk. Dit kan heel vervelend zijn.

Ja, ook beeldmerkonderzoek is mogelijk. In dat geval wordt gekeken naar overeenstemmende beeldelementen.

Ja, dit is mogelijk. In principe kunnen wij voor alle landen onderzoek verrichten.

Ontmoet onze experts
  • “De mix van klanten, merken en merkenrecht vind ik al jaren een onweerstaanbare combinatie. Alle drie steeds in ontwikkeling, sneller en sneller, met de mondialisering en het internet als extra dimensies.”
    • Eric Bakker
    • Partner
    • Eric is mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 30 jaar specialist in merkbescherming met brede ervaring in EU- en internationale procedures. Hij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • ebakker@bakkerverkuijl.nl
  • “Werken met merken blijft bijzonder voor mij. Het maakt me altijd een beetje trots als ik ‘mijn’ merken terugzie in het dagelijks leven, in de wetenschap dat ze goed geregistreerd zijn.”
    • Astrid Verkuijl
    • Partner
    • Astrid is oprichter en mede-eigenaar van Bakker & Verkuijl en al meer dan 25 jaar specialist in merk- en modelbescherming. Zij is erkend BMM-gemachtigde.

    • Tel. 076 514 37 27
    • averkuijl@bakkerverkuijl.nl
  • “Vanaf de eerste dag werk ik in dit vak met een enorme dosis enthousiasme en doe ik niets liever – en beter - dan klanten helpen met vraagstukken op het gebied van intellectueel eigendom.”

Is de bescherming van
je merk op orde of wil je één of meerdere nieuwe merknamen laten controleren?

Zonder registratie heb je geen merkrecht en wordt het lastig om actie te ondernemen tegen anderen die hetzelfde merk of een gelijkend merk gebruiken. Huidige merkregistratie of nieuwe merken laten controleren? Wij doen een kosteloze merkscan.

    Vraag kosteloos de merkscan aan

    Met het drukken op verzenden geef ik toestemming om mijn persoonsgegevens te gebruiken om contact met mij op te nemen; het privacy statement is hierop van toepassing.