Een nieuw merk lijkt verdacht veel op het jouwe. En nu?

Laatst bijgewerkt: 23 september 2024

Oppositie – Het kan zomaar gebeuren: jouw merk staat al netjes ingeschreven in het merkenregister. Maar dan… doemt er opeens een nieuw merk op dat verdacht veel lijkt op het jouwe. Tijd voor actie? Zeker weten!

Zodra iemand een nieuw merk wilt laten vastleggen, publiceert het merkenbureau zijn of haar aanvraag. Als je dat als houder van een ouder merk hoort, kun je een ´oppositie´ indienen tegen de nieuwe merkregistratie. Je moet dan wel ´even ´aangeven waarom je vindt dat het nieuwe merk niet geregistreerd zou moeten worden…

De meest voorkomende redenen om een oppositie in te dienen zijn:

  • Identieke merken voor identiek producten of diensten.
  • Verwarringsgevaar: Je vindt dat het nieuwe merkte veel lijkt op jouw bestaande merk, waardoor consumenten in de war kunnen raken.
  • Reputatieschade: Het nieuwe merk kan de reputatie van jouw merk schaden. Je merk moet dan wel een (heel) goede reputatie hebben. 

Stap voor stap

Een oppositie is een juridisch proces en dien je in meerdere stappen in. Zo moet je binnen twee of drie maanden nadat het latere merk is gepubliceerd in actie komen. Moet je duidelijk aangeven wie je bent (de opposant), tegen welk merk je bezwaar maakt, en op basis van welk ouder merk je bezwaar maakt.

En dan?

Nadat je aan de oppositie-bel hebt getrokken, onderzoekt het merkenbureau jouw bezwaar. Er zijn een paar mogelijke uitkomsten:

  • Jij (de opposant) krijgt gelijk: Het nieuwe merk wordt niet of slechts gedeeltelijk geregistreerd. In sommige gevallen dient de tegenpartij een kostenveroordeling te betalen.
  • De verweerder krijgt gelijk: Het merkenbureau ziet geen bezwaar om het nieuwe merk te registreren. In sommige gevallen dient er een kostenveroordeling betaald te worden aan de tegenpartij.
  • Je krijg gedeeltelijk gelijk: In sommige gevallen verklaart het merkenbureau de oppositie als ´gedeeltelijk gegrond´. Dat betekent dat het nieuwe merk gedeeltelijk kan worden geregistreerd en beide partijen hun eigen kosten dragen.


Rocket science?

Een oppositieprocedure is misschien geen rocket science, maar vraagt wel om een strategische aanpak. Zo moet je kunnen inschatten welke gronden de meeste kans van slagen hebben om de oppositie op te baseren en ook alle deadlines in de gaten houden. Vergeet je een deadline, kan het zo maar betekenen dat de door jouw ingestelde procedure komt te vervallen.

Kom maar op!

Bij Bakker & Verkuijl hakken we regelmatig met dit bijltje. We staan dan ook klaar om je door elk mogelijke oppositieprocedure te loodsen. Of je nu wel of nog geen klant bij ons bent. Zelf een oppositie wilt indienen. Of er een tegen je krijgt. Neem gewoon de eerste stap en maak contact met een van onze merkengemachtigden voor een vrijblijvende inschatting van de oppositieprocedure.