Crompouce – Om je vingers bij af te likken, de ontwikkelingen van de afgelopen weken rondom de Crompouce. De kruising tussen een croissant en een tompouce die een Amsterdamse bakker op TikTok plaatste ging viral. En werd in razend tempo zo populair dat bakkers in het hele land hun variant erop maakten. Zelfs AH en Jumbo hoefden geen twee keer na te denken en namen de lekkernij op in hun assortiment. De lachende derde? Dat lijkt nu de vegan bakker te worden die het gebakje in 2020 niet alleen bedacht en Crompouce doopte. Maar ook meteen ´even´ de merknaam liet registreren.
Door die slimme zet zit Ulrika Menig met een beetje geluk gebakken de komende jaren. En gaat ze misschien wel meer geld verdienen aan haar bedenksel dan ze waarschijnlijk ooit gedacht had. Begin deze maand meldde de eigenaresse van vegan bakkerij Bammetje Bakery namelijk op Instagram dat zij met haar advocaat gaat optreden tegen inbreukmakers. En dat ambachtelijke bakkers voortaan bij Ulrika een licentie kunnen afnemen als de Crompouce willen blijven verkopen.
Cromtom, Tomsant, Poussant dan?
Of ze de verkoop van het product ook kan tegenhouden als het onder een andere naam in de vitrines ligt? Dat is nog maar de vraag. Eén van de eisen voor modelbescherming is namelijk dat het model nieuw moet zijn. En inmiddels heeft een bakker in Meliskerke al laten weten dat hij de kruising tussen croissant en tompouce al meer dan 30 jaar verkoopt. Wordt ongetwijfeld vervolgd dus.
Behoud uw goede naam
Heeft u ook een leuke, goede, commerciële naam bedacht? Zelfs als u er zelf niet (meteen) iets mee doet, kan het slim zijn om te zorgen dat anderen er niet mee vandoor kunnen gaan. Of iemand anders u voor was, kunt u hier checken. Is dat niet zo? Neem dan even contact met ons op. Dan kijken we even mee naar de (zinvolle) mogelijkheden!