Iconische krokodil uitgedaagd

Laatst bijgewerkt: 8 augustus 2024

Dil vs. Dog – Hoe ver reikt de bescherming van een wereldmerk als Lacoste? Is reputatie voldoende om nieuwe concurrenten buiten spel te zetten? Zeker niet altijd, zoals deze zaak laat zien. Reputatie kan een merk weliswaar beschermen. Het kan de registratie van een nieuw merk niet per se voorkomen…

Op 18 september 2023 diende Lacoste een bezwaar in tegen de merkaanvraag van Tereza Janoušková, een Tsjechische onderneemster die haar eigen merk voor huisdierbenodigdheden wilde registreren. Lacoste, bekend om haar iconische krokodillenlogo, beweerde dat het nieuwe logo van Janoušková, een kruising van een krokodil en een hond met de naam ´CROCODOG´, verwarring zou kunnen veroorzaken bij consumenten.

Croco´s in court 

Lacoste was niet alleen bezorgd over mogelijke verwarring, maar ook over de impact op haar reputatie. Daarom wilde het beroemde Franse modebedrijf via de rechter voorkomen dat een nieuw merk zou profiteren van haar bekendheid en haar reputatie zou schaden, zelfs als hun producten niet direct concurreren.

Krokodillentranen?

Verrassend genoeg wees de rechter de oppositie van Lacoste volledig af. En oordeelde dat het nieuwe merk van Janoušková gewoon geregistreerd mag worden. Het argument? De twee logo’s zijn zowel visueel als conceptueel te verschillend om verwarring te veroorzaken.

Verschillen(d) genoeg

  1. Visueel: Het logo van Lacoste is een realistische krokodil, terwijl het logo van CROCODOG een cartoonachtige combinatie is van een krokodil en een hond. Dat maakt de kans klein dat mensen de logo’s zullen verwarren.
  2. Conceptueel: Hoewel beide logo’s een krokodil bevatten, representeren ze verschillende ideeën. Het Lacoste-logo laat een bestaand dier zien, terwijl dat van CROCODOG duidelijk een fantasiedier is. Mensen zullen ze daarom niet zomaar als hetzelfde – of zelfs maar verwant – beschouwen.
  3. Reputatie: Zelfs als we de sterke reputatie van Lacoste in acht nemen, zorgen de visuele en conceptuele verschillen voor meer dan genoeg onderscheid tussen de merken.

Je kansen bekijken?

Moraal van dit verhaal? Ook als kleine nieuwkomer, maak je gewoon kans je merk te registreren en het naast een bekende concurrent op te bouwen. Als je maar zorgt dat de visuele en conceptuele verschillen groot genoeg zijn. Als je wilt weten wat dat betekent voor jouw mogelijkheden, neem dan gerust contact op met een van onze merkgemachtigden. Die zet er graag zijn tanden in…